loader image

Campanii Anti-Discriminare

De la marginalizare la integrareA socio-educațională și medicală a

 grupurilor vulnerabile din teritoriul – GAL Valea TrotuȘului

 

brosura discriminare

 

Campanii Anti-Discriminare

De la marginalizare la integrareA socio-educațională și medicală a

 grupurilor vulnerabile din teritoriul – GAL Valea TrotuȘului

        

   Campanie anti-discriminare și anti-bullying  la Școlile Gimnaziale ”Învățător N. Pâslaru” Cașin și ”Regina Maria” Mănăstirea Cașin -noiembrie 2023

           

            În data de 13 noiembrie 2023 am desfășurat 2 campanii de informare și conștientizare a discriminării și a bullyingului, în rândul elevilor de gimnaziu de la Școala Gimnazială ”Învățător N. Pâslaru” Cașin, precum și de la Școala Gimnazială ”Regina Maria” Mănăstirea Cașin unde am discutat cu aproximativ 166 de copii.

            Am ajuns prima data în comuna Cașin, la Școala Gimnazială ”Învățător N. Pâslaru” unde 4 clase de a 4-a, a 5-a, a 6-a și a 8-a, împreună cu profesorii la care aveau oră în acele momente ne așteptau să le vorbim despre discriminare.

            Fiind de vârste diferite, trecuseră deja prin diferite forme de bullying și discriminare, în special atitudini manifestate de copiii mai mari în fața celor mai mici. Au fost receptivi la subiect și au interacționat pe parcursul prezentării, răspunzând la întrebări și venind cu propriile exemple. Filmulețul despre discriminare a fost bine primit și a captat atenția, fiind punct de plecare pentru noi discuții. Iar punctul culminant a fost primirea materialelor de promovare cu mesaj: tricouri, șepci, pliante și flyere care au venit ca o răsplată pentru participarea lor la această activitate.

            În comuna Mănăstirea Cașin, la Școala Gimnazială ”Regina Maria”, am susținut o prezentare despre discriminare, bullying și discriminarea persoanelor cu autism în fața a 88 de copii din 4 clase de gimnaziu, împreună cu profesorii lor.

            După câteva elemente definitorii pentru discriminare și bullying în școli, exemple, identificarea victimei, agresorului, martorilor, autorității ce poate stopa fenomenul, am trecut la concluzii ale copiilor cu privire la modalitatea cea mai potrivită de a reacționa în situații de discriminare și bullying. Apoi, i-am introdus un pic în lumea copiilor atipici, a celor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist și le-am pus filmulețul ”În mintea unui copil cu autism!” care a avut impactul așteptat asupra lor și le-a adus acele momente de ”Aha”, realizând ce înseamnă această afecțiune și suferința copiilor atipici.

            Am împărțit și aici materiale de promovare: tricouri, șepci, pliante și flyere, care au fost foarte bine primite de copii, fiind și îmbrăcate de ei pentru poze.

Puterea cuvântului poate schimba lumea!

(Andrei Alixandrescu)

Campanii Anti-Discriminare

De la marginalizare la integrareA socio-educațională și medicală a

 grupurilor vulnerabile din teritoriul – GAL Valea TrotuȘului

Campanie anti-discriminare și anti-bullying  la Școala Gimnazială Bogdănești – octombrie 2023

          

            În data de 20 octombrie 2023 am desfășurat o campanie de informare și conștientizare cu privire la bullying și discriminare, în rândul elevilor de gimnaziu de la Școala Gimnazială Bogdănești unde am discutat cu copiii din clasele a V-a și VIII-a.

            Am abordat diferențiat prezentările la cele 2 clase – la cei mici problema fiind bullyingul și modul în care ei să reacționeze în fața celor mai mari, iar la cei mari am discutat despre discriminarea pe bază de dizabilitate, fiindcă se confruntaseră cu astfel de situații.

            Copiii de clasa a V-a au fost foarte receptivi și comunicativi, au povestit situațiile prin care au trecut ei, cum au reacționat, au pus întrebări și au așteptat lămuriri. Dezbaterea cu ei ne-a adus la finalul discuției la niște metode de apărare în fața bullyingului, a unor modalități de sprijin a celor care se confruntă cu astfel de situații, metode pentru clasa lor.

            La copiii de clasa a VIII-a pe lângă bullying, am insistat mai mult pe discriminarea pe tema dizabilității. Am discutat despre cum ne raportăm la ceea este diferit față de noi sau ce noi considerăm că este diferit și de ce nu trebuie să respingem ceea ce este diferit. Am vizionat împreună un filmuleț despre autism  și i-am provocat să se pună în papucii unui copil diagnosticat cu autism. Sperăm că am stârnit empatia măcar la o parte din cei prezenți și că se vor gândi de 2 ori înainte să râdă de un alt copil cu dizabilitate! Mesajul campaniei noastre a fost întărit de materialele pe care le-am dăruit copiilor: tricouri, șepci, pliante și flyere.

Diferiți, dar egali!

(Andrei Alixandrescu)

Campanii Anti-Discriminare

De la marginalizare la integrareA socio-educațională și medicală a

 grupurilor vulnerabile din teritoriul – GAL Valea TrotuȘului

Campanie anti-discriminare și anti-bullying  la Școala Gimnazială Căiuți – septembrie 2023

          

            În data de 29 septembrie 2023 am desfășurat o campanie de informare și conștientizare cu privire la bullying și discriminare, în rândul elevilor de gimnaziu de la Școala Gimnazială ”Răducanu Rosetti” Căiuți unde am discutat cu copiii din 2 clase.

            Pentru desfășurarea acestei campanii ne-am propus realizarea unei prezentări în fața copiilor cu suport video pentru a-i ajuta să înțeleagă și să interiorizeze efectele discriminării și a bullyingului în școală și nu numai. Am ales un film realizat de alți copii mai mari, referitor la modul de raportare a colectivului la o colegă nouă, pentru că prezenta exact toate fazele bullyingului. Filmul a fost cadrul de pornire a dezbaterii noțiunilor de agresor, martor, victimă, violența verbală, consecințe ale bullyingului asupra victimei, asupra martorilor, dar și asupra agresorului, ce determină mai exact bullyingul.

            Am introdus și tema discriminării pe baza unei dizabilități și după ce am discutat despre autism, semnificație, manifestare, modul în care afectează viața unui copil și a celor din jurul lui, le-am pus filmulețul ”În mintea unui copil cu autism” la care au reacționat destul de bine, în sensul că au părut să conștientizeze atât cât e posibil la această vârstă prin ce trece un copil diagnosticat cu autism.

            În speranța unei pietre de temelie puse pentru conștientizarea discriminării și a bullyingului la nivelul comunității locale, ne gândim deja la următoarea campanie antidiscriminare!

Fiți buni, nu costă nimic!

(Andrei Alixandrescu)

Campanii Anti-Discriminare

De la marginalizare la integrareA socio-educațională și medicală a

 grupurilor vulnerabile din teritoriul – GAL Valea TrotuȘului

Discriminarea în rândul adulților – iunie 2023

Asociaţia „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare-Hârja”, a continuat seria campaniilor antidiscriminare  cu focus și în rândul adulților vulnerabili din comunitățile marginalizate și nu numai.

În luna iunie, expertul organizare evenimente și campanii a fost la cursurile de calificare organizate de partenerul din cadrul proiectului ”Asociația Generația Schimbării” și cu sprijinul coordonatorului partenerului a realizat o prezentare pe tematica discriminării, a distribuit chestionare și a inițiat discuții și dezbateri în rândul adulților prezenți la aceste cursuri pe această temă.

Discuțiile pe tema discriminării au prins foarte bine celor prezenți, fiind un subiect despre care au avut multe de spus, pentru că până acum deși s-au confruntat cu multe situații în care au fost discriminați nu au avut unde să se plângă sau nu i-a întrebat nimeni până acum dacă au trecut printr-o astfel de situație.

În urma discuțiilor și a aplicării chestionarelor a rezultat ideea de a face o broșură pe tema discriminării în rândul adulților, pe care să o diseminăm pe site-ul proiectului – respectiv o serie de informații ajutătoare.

Amintim faptul că aceasta campanie a fost realizată în cadrul proiectului POCU „De la marginalizare la integrare socio-educațională și medicală a grupurilor vulnerabile din teritoriul GAL Valea Trotușului”, Axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității”, Obiectivul specific 5.2, activitatea A5 – Campanii de informare și sensibilizare cu privire la efectele discriminării sociale și pe motive medicale a copiilor și adulților aflați în situații de risc – conform activității principale 6 a Ghidului condiții specifice 5.2., și își propune următoarele obiective: promovarea proiectului și în special a acțiunilor și rezultatelor campaniilor antidiscriminare; implicarea profesorilor, elevilor și părinților în activitățile campaniilor antidiscriminare organizate de asociație.

(Andrei Alixandrescu)

 Campanie de conștientizare a autismului în unități de  învățământ: 3-4 aprilie 2023

Asociaţia „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare-Hârja”,  în perioada 3-4 aprilie 2023, a desfășurat o campanie antidiscriminare în contextul săptămânii de conștientizare a autismului cu rolul de a informa tinerii de riscurile la care sunt supuși elevii discriminați din punct de vedere medical.

Campania a fost derulată în rândul elevilor de gimnaziu de la 2 școli din Onești: pe 3 aprilei la Scoala Gimnaziala Sfantul Stefan cel Mare din Onesti și pe 4 aprilie la Scoala Gimnaziala nr 1 din Târgu Ocna.

În cadrul acestei campanii am vrut să explicăm copiilor pe înțelesul lor ce înseamnă autismul, să le dăm exemple și să-i ajutăm să înțeleagă că a fi discriminat doare cu atât mai mult cu cât persoana în cauza suferă și de o tulburare cu care este condamnat să rămână întreaga sa viață.

În cadrul întâlnirilor cu elevii de gimnaziu și de liceu, experții din cadrul proiectului le-au vorbit despre tulburările din spectrul autist (TSA),  discrimininarea, formele acesteia, metode de prevenție și de intervenție. De asemenea li s-au distribuit elevilor pliante, flyere cu informații despre autism, tricouri și șepci cu mesajul campaniei, pentru a-i încuraja să devină la rândul lor promotori ai anti-discriminării. În cele 2 zile de campanie prin școli am discutat cu 200 de elevi, care au fost receptivi la mesajul campaniei noastre și sperăm ca pe viitor să fie și mai toleranți și mai sensibili la această problematică.

Echipa care a făcut deplasările în această etapă a campaniei  fost formată din Andreea Alixandrescu –  psiholog și manager de proiect, pr. Ilarion Mâță – expert identificare grup țintă și președinte al asociației, Bianca Negoiță (mama a unui copil cu autism și Rareș Baroti – persoană diagnosticată cu autism, maseur în cadrul organizației de la Hârja,  care a vorbit din experiența personală a marginalizarii, etichetării și dicriminării de care a fost părtaș acest tânăr în perioada studiilor.

Nădăjduim ca mesajul campaniei noastre să fi ajuns la cât mai multe persoane vulnerabile: copii aflați în risc de sărăcie, copiii diagnosticați cu autism, adulții și tinerii aflați în risc de sărăcie să nu mai fie discriminați, mai ales în spațiile care ar trebuie să le ofere siguranță și șansa la un viitor mai bun: școlile și instituțiile publice!

Prin Proiectul POCU „De la marginalizare la integrare socio-eductională și medicală a grupurilor vulnerabile din teritoriul GAL Valea Trotușului”, amintim faptul că această campanie se înscrie în Axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității”, Obiectivul specific 5.2, activitatea A5 – Campanii de informare și sensibilizare cu privire la efectele discriminării sociale și pe motive medicale a copiilor și adulților aflați în situații de risc – conform activității principale 6 a Ghidului condiții specifice 5.2., și își propune următoarele obiective: promovarea proiectului și în special a acțiunilor și rezultatelor campaniilor antidiscriminare; implicarea profesorilor, elevilor și părinților în activitățile campaniilor antidiscriminare organizate de asociație; asigurarea sprijinului necesar pentru desfășurarea a o parte dintre acțiunile campaniilor antidiscriminare în spațiile deținute de partener.

Asociația Sf. Voievod Ștefan cel Mare – Hârja deține un serviciu socio-medical adresat copiilor și tinerilor cu deficiențe neuro-motorii, majoritatea dintre ei fiind cu tulburări din spectrul autist, având mai multe cabinete de terapii, în care lucrează personal calificat de specialitate.

(Andrei Alixandrescu)

Campanii Anti-Discriminare organizate de Asociația ”Sfântul Voievod Ștefan cel Mare-Hârja”







Campanie anti-discriminare și anti-bullying  la Liceul ”Costache Negri” pentru elevi de clasa a VII-a, a X-a și a XI-a

În data de 6 decembrie 2021 am desfășurat o campanie de informare și conștientizare cu privire la bullying și discriminare, în rândul elevilor din clasele a VII-a, a X-a  și a XI -a din cadrul Liceului ”Costache Negri” Târgu Ocna.

În cadrul acestei campanii ne-am propus și am realizat o serie de activități non – formale cu elevii pentru a-i ajuta să înțeleagă și să interiorizeze efectele discriminării și a bullyingului în școală și nu numai. Scopul a fost de a-i ajuta să recunoască acțiunile, cuvintele, atitudinile discriminatorii, să reacționeze corespunzător și să solicite ajutor. Deasemenea ne-am dorit ca ei să înțeleagă efectele acțiunilor discriminatorii asupra victimei, asupra agresorului, dar și asupra martorilor – a celor care asistă la bullying sau discriminare.

În cadrul activităților cu copii de clasa a VII-a am realizat un joc non- formal cu etichete discriminatoare pe spatele fiecărui elev – ceilalți trebuind să-i pună întrebări care să-i sugereze caracteristica fără să i-o spună. Apoi fiecare a fost rugat să spună ce crede că are scris pe spate. Am pregătit etichete cu următoarele cuvinte folosite de obicei de copii pentru a jigni pe cineva.

Regulile au fost explicate clar de la început: se joacă un rol, persoanele care joacă acest rol sunt ca niște actori care nu au legătură cu acele apelative.

Pornind de aici am discutat despre cum s-a simțit fiecare purtând acea ”etichetă” , cum a fost când i s-au adresat întrebări mai puțin comode de către colegii lor.

Ulterior am discutat cu ei despre bullying la general, despre situațiile pe care le-au întâlnit ei și cum au reacționat. Au fost foarte deschiși și comunicativi și le-am dat ocazia să se exprime și să fie ascultați. Una dintre concluziile triste la care am ajuns este că acești copii sunt extrem de vulnerabili în fața covârstnicilor lor – pentru că au o orientare preponderentă către egali – în sensul că sunt mai atașați de prieteni și colegi decât de adulții importanți din viața lor. Drept urmare sunt mult mai vulnerabili în fața discriminării și a bullyingului. O altă problemă stringentă este că adulții nu acordă importanța cuvenită acestui fenomen, fiind tratat foarte superficial și fără a conștientiza impactul emoțional pe care îl are asupra propriilor lor copii.

La clasele mari am discutat mai mult despre proiectul nostru desfășurat de Asociația ”Sfântul Voievod Ștefan cel Mare – Hârja”  și despre grupurile vulnerabile, apoi am intrat ușor în tematica despre discriminare și bullying. Ei ne-au completat și o serie de chestionare ce ne-au ajutat să ne facem ideea asupra felului în care percep ei discriminarea și bullyingul în școală și nu numai.

Ulterior am făcut și cu ei un joc de rol: i-am pus de toți să facă un culoar în clasă. Am rugat un copil să se ofere voluntar pentru a ieși afară din clasă cu una din colegele mele și să accepte să fie legat la ochi când intră înapoi în clasă la semnalul mei și să se lase ghidat de colega mea în drumul său. După ce a ieși afară le-am explicat colegilor săi că atunci când va intra colegul să facă liniște deplină și pe măsură ce el va merge pe culoarul creat de ei să-l atingă sau să facă orice alt gest pe care ei îl simt atunci.

La semnalul meu, a intrat copilul ghidat de colega mea, iar colegii lui au început fie să-l bată pe umăr, fie să -i pună piedică, fie să-l ajute, fie să-l îmbrățișeze. Când a ajuns în capăt a fost dezlegat la ochi și rugat să spună cum s-a simțit. Concluzia a fost că un pic nesigur, pentru că nu o cunoștea pe colega mea și nu știa dacă să aibă sau nu încredere, însă totuși a decis să aibă încredere pentru că este un adult. Apoi am discutat de acest culoar parcurs – asemănat de noi cu drumul vieții care este plin de obstacole pe care nu le cunoaștem și care pot fi plăcute sau mai puțin plăcute în funcție de oamenii pe care îi întâlnim, dar și de cei pe care îi avem alături.

Am repetat experiența cu un alt copil, care a fost ghidat de data acesta de doamna dirigintă, dar nu l-a mai atins nimeni. Pe culoar  noi am pus diferite mesaje peste care a călcat în drumul său spre finish. Pornind de la cum s-au simțit voluntarii, dar și colegii săi ca martori ai parcursului lor am dezvoltat pe tema bullyingului și a discriminării și am descoperit că tinerii noștri sunt dornici să se exprime și au multe de spus.

Le vom da ocazia să facă acest lucru implicându-i în activități viitoare la sediul asociației noastre.






Campanie anti-discriminare și anti-bullying la Școala Gimnazială nr 2 Tg Ocna
pentru elevi de clasa a V-a și clasa a VII-a

În data de 13 aprilie 2022 am desfășurat o campanie de informare și conștientizare cu privire la bullying și discriminare, în rândul elevilor din clasele a V-a și a VII -a din cadrul Școlii Gimnaziale nr 2 Târgu Ocna.

În cadrul acestei campanii ne-am propus și am realizat o serie de activități non – formale cu elevii pentru a-i ajuta să înțeleagă și să interiorizeze efectele discriminării și a bullyingului în școală și nu numai. Scopul a fost de a-i ajuta să recunoască acțiunile, cuvintele, atitudinile discriminatorii, să reacționeze corespunzător și să solicite ajutor. Deasemenea ne-am dorit ca ei să înțeleagă efectele acțiunilor discriminatorii asupra victimei, asupra agresorului, dar și asupra martorilor – a celor care asistă la bullying sau discriminare.

În cadrul activităților am realizat un joc non- formal cu etichete discriminatoare pe spatele fiecărui elev – ceilalți trebuind să-i pună întrebări care să-i sugereze caracteristica fără să i-o spună. Apoi fiecare a fost rugat să spună ce crede că are scris pe spate. Am pregătit etichete cu  cuvinte folosite de obicei de copii pentru a jigni pe cineva.

Regulile au fost explicate clar de la început: se joacă un rol, persoanele care joacă acest rol sunt ca niște actori care nu au legătură cu acele apelative.

Pornind de aici am discutat despre cum s-a simțit fiecare purtând acea ”etichetă” , cum a fost când i s-au adresat întrebări mai puțin comode de către colegii lor.

Ulterior am realizat un alt joc  de echipă: am împărțit plăcuțe cu cuvinte la fiecare copil și ei s-au așezat unii lângă alții astfel încât să creeze mesaje pozitive. Plăcuțele pregătite au avut scrise următoarele cuvinte: ALEGEM, SĂ, COMUNICĂM , ÎMPREUNĂ, CU, CEILALȚI, PENTRU, SCHIMBARE, FIM, UNIȚI, SUNTEM, RESPONSABIL, SUNT, TOLERANT, ÎNȚELEGERE.

Copiilor le place să se joace, prin joc sunt mai cooperanți și mai deschiși în a aborda inclusiv subiecte mai sensibile emoțional. Am concluzionat că este nevoie de multe astfel de activități în școli pentru a ne apropia mai mult de problemele cu care se confruntă generațiile de azi și a-i putea ajuta în mod real și sustenabil.

Flyer informare





Campanie anti – discriminare 19 – 22 septembrie 2022

Asociaţia ,,Sfântul Voievod Ștefan cel Mare – Hârja” a desfășurat în  perioada 19-22 septembrie campania „Stop discriminării! Acceptarea începe cu tine!”.

În perioada 19 – 22 septembrie, Asociaţia „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare-Hârja” a organizatcampania antidiscriminare „Stop discriminării! Acceptarea începe cu tine!”, care a presupus diseminarea informației în unitățile de învâțământ liceale și gimnaziale, organizarea unei conferințe și a unui atelier de lucru la sediul asociației. Campania se adresează unui număr minim de 1000 de tineri,  asociația de la Hârja parcurgând în această perioadă prima etapă a campaniei,  urmând ca în luna septembrie a anului viitor,  să ajungă la alți peste 500 de elevi.

Campania  s-a desfășurat în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bacău și a avut rolul de a informa și conștientiza tinerii de riscurile la care sunt supuși elevii discriminați din punct de vedere medical, religios, social, etnic și rasial.

Unitățile de învățământ în care s-a desfășurat campania au fost: Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi Onești, Colegiul Național ,,Grigore Moisil” Onești, Școala Sanitară Postliceală Carol Davila, Școala Gimnazială Oituz, Școala Gimnazială nr 1 Oituz, Liceul Tehnologic Tg Ocna.

În cadrul întâlnirilor cu elevii de gimnaziu și de liceu experții din cadrul proiectului le-au vorbit despre discrimininare, formele acesteia, metode de prevenție și de intervenție. De asemenea li s-au distribuit elevilor pliante, flyere cu informații despre discriminare și bullying, tricouri și șepci cu mesajul campaniei, pentru a-i încuraja să devină la rândul lor promotori ai anti-discriminării. În cele 3 zile de campanie prin școli am discutat cu peste 500 de elevi, care au fost receptivi la mesajul campaniei noastre și sperăm ca pe viitor să fie și mai toleranți și mai sensibili la această problematică.

În ultima zi a campaniei – 22 septembrie, s-a organizat o conferință la Biblioteca Municipală Onești cu tema ,,Discriminarea în școli și instituții publice – abordare și metode de prevenție!” la care au participat peste 50 de persoane: cadre didactice, directori de școală și reprezentanți ai GAL Valea Trotușului Bacău. În cadrul conferinței au fost prezentate următoarele: proiectul POCU și obiectivele și activitățile acestuia, activitatea Asociației ,,Sfântul Voievod Ștefan cel Mare – Hârja”, precum și temele de principal interes: Discriminarea copiilor cu autism și alte tulburări din perspectiva terapeutului – prelegere susținută de dna. Psih. Țuțuianu Marilena,  Discriminarea copiilor aflați în risc de sărăcie din perspectiva pedagogică – prelegere susținută de dna. Prof. Buță Dorica, Discriminarea din perspectiva părintelui unui copil diagnosticat cu autism – prelegere susținută de dna. Negoiță Bianca.

Nădăjduim ca mesajul campaniei noastre să fi ajuns la cât mai multe persoane și persoanele vulnerabile: copii aflați în risc de sărăcie, copiii diagnosticați cu autism, adulții și tinerii aflați în risc de sărăcie să nu mai fie discriminați, mai ales în spațiile care ar trebuie să le ofere siguranță și șansa la un viitor mai bun: școlile și instituțiile publice!

Persoanele care doresc să primească informații despre această campanie pot vizita site-ul proiectului (https://asociatiaharja.ro/despre-proiect/  ) și pot adresa întrebări pe pagina de Facebook:  Asociația „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare Hârja” sau la telefon:  +40 752 270 375 și e-mail: parohiaharja@yahoo.com.

Andrei Alixandrescu (Expert organizare evenimente și campanii )

Materiale campanie anti – discriminare 19 – 22 septembrie 2022




Campanie anti-discriminare și anti-bullying la Școala Gimnazială nr 1 Tg Ocna
pentru elevi de clasa a III-a și clasa a IV-a

În data de 15 decembrie 2022 am desfășurat o campanie de informare și conștientizare cu privire la bullying și discriminare, în rândul elevilor din clasele a III-a și a IV -a din cadrul Școlii Gimnaziale nr 1 Târgu Ocna.

Pentru desfășurarea acestei campanii ne-am propus realizarea unor activități non – formale cu elevii pentru a-i ajuta să înțeleagă și să interiorizeze efectele discriminării și a bullyingului în școală și nu numai. Scopul este de a-i ajuta să recunoască acțiunile, cuvintele, atitudinile discriminatorii, să reacționeze corespunzător și să solicite ajutor. Deasemenea ne-am dorit ca ei să înțeleagă efectele acțiunilor discriminatorii asupra victimei, asupra agresorului, dar și asupra martorilor – a celor care asistă la bullying sau discriminare.

Pemtru ca am fost in preajma sarbatorilor de iarna le-am vorbit putin despre religie si felul cum Dumnezeu ne incurajeaza sa fim buni unii cu altii, sa ne purtam frumos unii cu altii in ciuda diferentelor cu care ne-am nascut, in fata Lui fiind cu totii egali.

De la aceasta discutie introductiva am propus sa facem un joc de rol – si am pregatit pentru ei jocul cu silueta. Acesta presupune desenarea unei siluete de copil pe o coală mare, care se decupează pe contur și se prinde pe tablă cu bandă adezivă doar în partea de sus. Li se dă ca temă copiilor să se gândească la o insultă sau un cuvânt ofensator adresat siluetei de la tablă, pe care să nu îl rostească dar în funcție de cât de dureros este să rupă o parte din siluetă (un deget, o bucată din picior, etc) pe care să o păstreze pe bancă, cu mențiunea ca o vor folosi puțin mai târziu. Se pornește în ordine, de la un capăt al clasei, până se ajunge la celălalt și toți elevii trec pe rând pe la silueta de la tablă. Pot colora bucata de pe bancă dar sunt rugați să nu scrie cuvinte. Se revine în ordine inversă pentru a lipi bucățile rupte cu bandă adezivă, pe rând, unul câte unul până silueta este refăcută.

La final copiii sunt rugați să își exprime părerea dacă silueta arată la fel ca înainte de acest proces, dacă ceea ce facem are sau nu urmări. Sunt invitați să spună cum cred că se simte cineva care este agresat de un număr mare de ori, dacă rănile se vindecă, dacă cicatricile se văd.

Copiii au fost foarte incantati de acest joc si mai interesant a fost ca multi au ales sa vorbeasca despre cuvintele ofensatoare la care s-au gandit, sa spuna in ce contexte au auzit acele cuvinte, daca le-au fost lor sau celor apropiati adresate, cum s-au simtit, cum au reactioant, ce masuri au luat.

Aceste exerciții îi fac pe copii să fie mai empatici, să privească cu mai multă atenție la ceea ce se întâmplă în jurul lor și să nu mai tolereze comportamente agresive în mediul școlar.

Le-am propus sa pastreze omuletul peticit intr-un colt al clasei, pentru a-si aduce aminte ca vorbele spuse nu pot fi luate inapoi si ca lasa urme, in felul acesta sa fie mai constienti in momentul in care intra in polemici si folosesc cuvinte mai putin dragute.

 

Intocmit,

Expert organizare evenimente si campanii

Alixandrescu Andrei